Przejdź do treści

Język obcy zawodowy dla branży elektroenergetycznej, elektroniczno-mechatronicznej, motoryzacyjnej

  

Grafika przedstawia logo Funduszu Europejskiego dla Rozwoju Społecznego, flagę Rzeczpospolitej Polski oraz flagę Unii Europejskiej.

FERS.01.04-IP.05-0009/25

Lider: Politechnika Łódzka – Kierownik projektu: dr hab. Jacek Stańdo, prof. uczelni 
Okres realizacji projektu: od 01.09.2025 do 28.02.2027
Wartość projektu (100% dofinansowania z Unii Europejskiej): 1 500 480,00 PLN

Grafika przedstawia trzy zdjęcia. Po lewej stronie słupy wysokiego napięcia stojące w rzędzie. Po środku ramię robota podczas montażu podzespołów w fabryce. Po prawej stornie elektryczny samochód podczas ładowania.

Celem projektu jest opracowanie i upowszechnienie 9 ogólnodostępnych oraz bezpłatnych e-materiałów (składających się w sumie z 39 modułów) do nauki języka obcego zawodowego dla 9 zawodów:

  • technik energetyk - branża elektroenergetyczna
  • automatyk, technik automatyk, elektronik, technik elektronik, mechatronik, technik mechatronik, technik robotyk - branża elektroniczno-mechatroniczna
  • technik elektromobilności - branża motoryzacyjna

Język obcy zawodowy (JOZ) stanowi integralną i obowiązkową część kształcenia zawodowego. Wytworzone e-materiały wraz z materiałami dydaktycznymi dla nauczycieli i nauczycielek zostaną upowszechnione na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej (zpe.gov.pl) wzbogacając repozytorium e-materiałów.
Korzystanie z e-materiałów do języka obcego zawodowego pozwoli na pogłębienie znajomości języka obcego zawodowego, co w następstwie wzmocni pozycję tych osób na rynku pracy oraz umożliwić sprawną komunikację w języku obcym w trakcie aktywności zawodowej. E-materiały pomogą poszerzyć posiadany zasób środków językowych oraz rozwijać cztery podstawowe sprawności: słuchanie ze zrozumieniem, czytanie ze zrozumieniem, mówienie i pisanie. Ponadto e-materiały do języka obcego zawodowego zostaną opracowane w oparciu o treści kształcenia określone w podstawach programowych kształcenia dla poszczególnych zawodów szkolnictwa branżowego. Powstałe e-materiały przyczynią się do zwiększenia równego dostępu do wysokiej jakości treści edukacyjnych oraz większego wykorzystania innowacyjnych sposobów uczenia się i nauczania, wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne.

Grupa docelowa

  • uczniowie i uczennice szkół prowadzących kształcenie w zawodach szkolnictwa branżowego, osoby dorosłe zainteresowane rozwojem swoich umiejętności w zakresie języka obcego zawodowego,
  • nauczyciele i nauczycielki kształcenia zawodowego i osoby prowadzące zajęcia z zakresu języka obcego zawodowego.

Zadania realizowane w projekcie:

Zadanie 1. Opracowanie merytoryczne 39 modułów do 9 e-materiałów do nauki JOZ.
Zespół składający się z autorów, metodyków językowych, redaktorów, native speakera oraz specjalistów branżowych i językowych (recenzentów wewnętrznych) opracuje scenariusze do multimediów, ćwiczeń interaktywnych i materiały dydaktyczne dla nauczycieli.

Zadanie 2. Opracowanie technologiczne 39 modułów do 9 e-materiałów do nauki JOZ, integracja z Platformą MEN (ZPE)
Do realizacji zadania zostaną zatrudnieni specjaliści w zakresie dostępności cyfrowej (WCAG), graficy, programiści, specjalista ds. obsługi prawnej w zakresie prawa autorskiego. W ramach zadnia na podstawie treści opracowanych w zadaniu 1 zostaną wyprodukowane filmy przedstawiające sytuacje zawodowe, gry edukacyjne, dokumenty hipertekstowe, interaktywne galerie zdjęć, ćwiczenia interaktywne oraz materiały metodyczne dla nauczycieli. Wszystkie te elementy zostaną zaimplementowane na platformę edukacyjną ZPE. 

#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie