Przejdź do treści

E-materiały edukacyjne wspierające włączenie się uczniów przybywających do Polski do polskiego systemu oświaty

Grafika przedstawia logo Funduszu Europejskiego dla Rozwoju Społecznego, flagę Rzeczpospolitej Polski oraz flagę Unii Europejskiej.

FERS.01.04-IP.05-0018/24

Projekt jest realizowany w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027
współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus

Lider: Politechnika Łódzka – Kierownik projektu: dr hab. Jacek Stańdo, prof. uczelni 
Partner: Uniwersytet Wrocławski – Kierownik projektu: dr hab. Anna Żurek, prof. uczelni 
Okres realizacji projektu: od 01.12.2024 do 30.11.2026
Wartość projektu: 3 146 400,00 zł, w tym wysokość wkładu Funduszy Europejskich: 2 596 409,28 zł i Dofinansowanie z Budżetu Państwa 549 990,72 zł

Grafika przedstawia widoki z różnych regionów Polski: Tatry, Wrocław, Gdańsk, Morze Bałtyckie, Warszawa, Łódź. Na środku flaga Polski.

 

Celem projektu jest wsparcie uczennic i uczniów w procesie włączania do polskiego systemu oświaty poprzez przygotowanie 150 e-materiałów edukacyjnych. Włączenie uczniów/uczennic przybywających do Polski do polskiego systemu oświaty jest niezmiernie ważne. Umożliwia dzieciom imigrantów uczestnictwo w polskim systemie edukacyjnym, sprzyja ich integracji ze społeczeństwem, pomaga w budowaniu więzi społecznych, zapobiega izolacji i tworzy zrozumienie prowadzące do dialogu międzykulturowego. 

E-materiały mają zapewnić uczniom z różnych krajów równy dostęp do wiedzy i umiejętności oraz zwiększać ich szanse na osiągnięcie sukcesów akademickich i zawodowych w przyszłości. Wyrównanie szans ma między innymi za zadanie przeciwdziałać wykluczeniu społecznemu. E-materiały będą dostępne na licencji Creative Commons na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej (ZPE).

Działania w projekcie

Zadanie 1. Opracowanie merytoryczne 50 e-materiałów do edukacji wczesnoszkolnej skierowanych do dzieci ze znajomością języka polskiego na poziomie A1 do B1 wg ESOKJ oraz poradnika metodycznego.

Zadanie 2. Opracowanie merytoryczne 50 e-materiałów do języka polskiego skierowanych do dzieci ze znajomością języka polskiego na poziomie A1 do B1 wg ESOKJ oraz poradnika metodycznego.

Zadanie 3. Opracowanie merytoryczne  25 e-materiałów do historii, 15 e-materiałów do geografii oraz 10 do wiedzy o społeczeństwie skierowanych do dzieci ze znajomością języka polskiego na poziomie A1 do B1 wg ESOKJ oraz poradników metodycznych.

Zadanie 4.  Opracowanie technologiczne 150 e-materiałów edukacyjnych (merytorycznie opracowanych w zadaniach 1, 2, 3) oraz ich integracja na platformie ZPE (zpe.gov.pl). W ramach zadania powstaną grafiki, pliki audio, multimedia oraz ćwiczenia interaktywne zgodnie z wytycznymi autorów. E-materiały zostaną dostosowane do potrzeb uczniów i uczennic z różnymi rodzajami niepełnosprawności, zgodnie ze standardem WCAG 2.2.

Grupę docelową w projekcie stanowią nauczycielki i nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej, języka polskiego, historii, geografii i wiedzy o społeczeństwie oraz uczennice i uczniowie z doświadczeniem migracji ze znajomością języka polskiego na poziomie od A1 do B1 wg Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego (ESOKJ). 

Podczas zajęć dodatkowych z języka polskiego oraz zajęć wyrównawczych nauczyciele korzystają z różnych źródeł, starając się stworzyć z nich spójną ścieżkę edukacyjną, co często jest zadaniem zbyt czasochłonnym. Jednocześnie uczniowie i ich rodzice również mają ograniczony dostęp do wiarygodnych materiałów edukacyjnych, a znalezienie poprawnych merytorycznie zasobów, które umożliwiałyby im samodzielną naukę i rozwój, stanowi dla nich duże wyzwanie. 

Dodatkowe informacje

Informujemy o możliwości zgłaszania do Instytucji Zarządzającej lub Instytucji Pośredniczącej podejrzenia o niezgodności Projektu lub działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.) zwanej dalej "KPON". Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektów FERS z postanowieniami KPON mogą przekazywać  osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje),za pomocą (w każdym poniższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej): 

  • poczty tradycyjnej - w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub Ministerstwo Edukacji Narodowej, al. J.Ch. Szucha 25, 00-580 Warszawa,
  • skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Ministerstwa Edukacji Narodowej

#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie

Informacji szukaj również na Facebooku.

Flaga i godło Rzeczpospolitej Polski.